Esély a gazdáknak? Öt százalék lett a tartós tejek ÁFA-ja

Január elsejétől 18%-ról 5% százalékra csökken az ESL és az UHT – azaz a tartósított – tejek forgalmi adója – jelentette be Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium államtitkára, a Corvin Pláza élelmiszerüzlete előtti tájékoztatóján. A tárca kisebb árat és a szektor “fehéredését” várja az intézkedéstől.

A folyadéktejek általános forgalmi adójának fokozatos csökkentése során a következő lépés az ESL (hosszabban eltartható) és az UHT (ultrapasztőrözött) tejek 2019. január 1-től történő 5 százalékos ÁFA körbe vonása – emlékeztetett sajtótájékoztatóján a mezőgazdaságért felelős államtitkár. Dr. Feldman Zsolt hozzátette, a kormány 2014 óta kiemelten foglalkozik az agrárgazdasági termékek adómérséklésének lehetőségeivel. Ma már a sertés tőkehús és belsőség, a tojás, a hal és a friss tej termékpályát is érinti az intézkedés-sorozat.

Az új termékkörök ÁFA-csökkenése azért indokolt, mert az ESL tejek 100 százalékban hazai előállításúak és 30 százalékos piaci részesedésűek, az UHT termékek pedig 85 százalékban magyar gyártásúak és körülbelül 60 százalékos mennyiségben fogynak el a polcokról. A forgalmi adó csökkenése elsősorban a fogyasztók számára hoz majd kedvező változást. A friss tej adómérséklésénél ugyanis bebizonyosodott, hogy az ÁFA-csökkentés szinte teljes mértékben megjelent a fogyasztói árakban, azaz olcsóbb lett a tej. Járulékos előnyként jelentkezhet majd a tej kereskedelmének és forgalmazásának fehéredése, vagy az időről-időre felbukkanó, külföldi, dömpingszerűen megjelenő termékek visszaszorulása. Feldman Zsolt szerint a hazai élelmiszergazdaság helyzetének, regionális versenyképességének javításához fontos lépés volt az alapvető élelmiszerek széles körére kiterjedő ÁFA-csökkentés.

A piaci válasz nem is váratott magára
A Lidl Magyarország bejelentette, hogy “teljes mértékben” érvényesíti áraiban a 2019. január 1-jével érvénybe lépő, a tejre vonatkozó áfacsökkentés hatását. Sőt a tejek többségénél az adóváltozás mértékénél is nagyobb arányban viszi lejjebb fogyasztói árait. A 13 százalékos élelmiszeráfa mérsékléssel az érintett termékek fogyasztói ára akár 15 százalékkal is csökkenhet. A Lidl pedig sietett együttműködni a kormányzati intézkedés végrehajtásában, hogy az adóváltozással járó alacsonyabb áfát teljes mértékben érvényesíti a fogyasztói árakban. A vállalat 2018. december közepe óta 4%-kal magasabb átvevői árakat fizet meg a tejfeldolgozók számára, melyet “polci áraiban” nem érvényesít. Ezzel a lépéssel is egyrészről nem növeli tovább a fogyasztók terheit, másrészről az ágazat stabilitását, a magyar tejtermelők fejlődését segíti.

A Lidl Magyarország az elmúlt évben közel 80 millió liter magyar tejet vett át tejtermelőktől, ezek 10%-át exportálta, melyek európai Lidl áruházak polcain kerültek értékesítésre. A vállalat a kormányzati törekvésekkel összhangban a magyar tejtermelők pozícióját szándékozik tovább erősíteni, valamint a külpiacokra való kijutásukat támogatni.

A hazai piacon legnagyobb mennyiségben értékesített 1,5%-os UHT tejek esetében pedig a vásárlók számára biztosít a 15%-os árelőnyt a törvény életbe lépését követően. Ezen termékek esetében termékek esetében a polci literenkénti árak a korábbi 175 illetve 199 forint helyett, 149 és 169 forintra csökkennek. A Pilos 2,8%-os UHT tej esetében az ár közel 14 százalékkal lesz alacsonyabb, így a jövőben 189 forintos literenkénti áron vásárolható meg az áruházakban.

„A Lidl Magyarország elkötelezett amellett, hogy vásárlói mindig magas minőségű, ugyanakkor elérhető árú termékek közül választhassanak áruházaiban. Az áfa és a fogyasztói árak mérséklődésének hatására várhatóan egyre több vásárló számára lesz könnyebben elérhető a Lidl Magyarország által forgalmazott kiváló minőségű magyar tej. A megnövekedett kereslet pedig nagyban hozzájárulhat a hazai termelői szektor fejlődéséhez – mondta Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője.” A Lidl a jövőben is arra fog törekedni, hogy a vásárlói igények maximális kiszolgálása mellett tovább erősítse a hazai tejfeldolgozókkal és rajtuk keresztül a tejtermelőkkel az együttműködést.

Facebook Comments