Fliegl sikerstory Abdán

“Földöntúli élmény”. A magasraktár ünnepélyes átadása

A betonkeverőktől a billenős- és a tartálykocsikon át a bálaszállítókig évente átlagosan 1200-1300 pótkocsit gyártanak Abdán, a Fliegl Abda Gépgyártó Kft-nél, amellyel a márka itthon piacvezető. A termelés olyan ütemben nő, hogy az idén már nyolc hónap alatt elérték a tavalyi gyártási volument. Folyamatos a gyártmányfejlesztés, a Fliegl mérnökei 3D CAD programmal tervezik a legújabb típusokat, hangzott el a társaságnál rendezett kereskedői napon.

A Fliegl sikertörténetének kezdete 1975-re nyúlik vissza, amikor id. Josef Fliegl a Kastlben (Bajorország) található szülői ház mezőgazdasági udvarán megalapította saját gépgyárát. Kezdetben billenős- és tartálykocsik gyártásával foglalkozott, az 1980-as években Németország és Ausztria volt a fő piac. A legidősebb gyermek, Helmut irányításával 1991-ben a thüringiai Triptisben kezdték a közúti pótkocsik gyártását, és kezdetét vette a Fliegl-csoport térhódítása. Két évvel később, áprilisban idős Josef Fliegl megvette a Rekard (az egykori Mezőgép) telephelyét.

 

Régi német-magyar kapcsolat

A kapcsolat Magyarországgal régebbre nyúlik vissza, ugyanis a ’80-as évek eleje óta Abdán készítik bérgyártásban a betonkeverőket. Ifj. Josef Fliegl rögtön hozzálátott az újjáépítéshez. Új üzemcsarnok épült, amellyel már magasabb technológiai színvonalú, modern lett a gyártás, de a fő irányt továbbra is a gödörfúrók és takarmánykeverők jelentették. A termékpaletta azonban a szippantós tartálykocsikkal, oldalfalakkal, részegységekkel és rugóbakok gyártásával bővült. A németországi Kastlban található gyárat már Magyarországról is kiszolgálták félkész-, és késztermékekkel.

Az új csarnokkal egy időben épült a fedett alapanyag-raktár, amely fontos része lett a Fliegl Járműgyárnak. Az alapanyagokat ugyanis a kamionról így fedett helyen szedték le és raktározták be. Az új csarnok 1995-ben tovább bővült, helyet kapott benne egy felületkezelő és szemcseszóró részleg is, amely innovációként tovább bővítette a termelés hatékonyságát. A folyamatos fejlesztésekkel, beruházásokkal a gyártás is egyre modernebb, hatékonyabb lett, ami az éves bevételeken is meglátszott.

Megduplázva

Szinte évről–évre megduplázódott a cég készáru kibocsátása. Így 1995-től a gyár nemcsak az anyavállalatot szolgálta ki, hanem a magyar piac felé is nyitott. A gyártócsarnok 1996-ban további 12.000 m2-rel bővült. A fejlesztés volt a legfőbb cél, aminek értelmében 1998-ban az első, majd 1999-ben a második táblalézert is üzembe helyezték. Két évvel később új nyersanyagraktár is épült, majd elkészült 2003-ban a szerviz épülete, amely 2004-től a Nemzetközi Közlekedési Hatóság által vizsgabázisként működik. A bázis 2010 óta ISO 9001:2009 szabvány szerint végzi munkáját. A Nemzetközi Kereskedelmi Központ 2004-ben adták át, ahol a végfelhasználókat és a kereskedelmet szolgálják ki magas színvonalon. Három évvel később már 3 táblalézer működött az üzemben. A nyersanyagraktárt 2009-ben bővítették, az alapterülete így már 4.000 m2 lett. A 2.600 m2-es modern felületkezelő üzemet 2012-ben adták át. A csarnokban automata konvejor pályán mozgó kocsik szállítják a nagyobb méretű alvázakat, puttonyokat, emellett van itt merítőkád és szárítóberendezés is.

 

Megújuló energiával

A csarnok és a szárító energiaellátása megújuló energiával (750 KW-os faapríték tüzelésű kazán) történik. 2013-ban megnyílt az Agro-Center bolt. Az alkatrészellátás önálló egységgé vált, saját raktáregység jött létre, a gyártástól függetlenül. 2014-ben állt munkába az első csőlézer az abdai üzemben. A 2013-as mühldorfi gyáravatás után, az ottani magasraktár megépülésével 2015-ben döntötték el, hogy Abdán a késztermékek gyártására kell koncentrálni, és helyben kiszolgálni a hazai és a kapcsolódó piacokat. Tehát kevesebb alkatrészt gyárt a német testvérvállalat számára, és nagyobb hangsúlyt kap a regionális központi szerep. A szomszédos országokban egyre növekvő érdeklődésnek megfelelően történtek a fejlesztések, és bővült a gyártási kapacitás. 2018-ban elkezdődött a minden értelemben legimpozánsabb beruházás, egy teljesen új, 26 méter magas csarnok építése, amiben a modern technikájú Jungheinrich automatizált magasraktár kapott helyet. A beruházás értéke meghaladja az 1,2 milliárd forintot. A raktár alapterülete közel 3.500 m2.  Az úgynevezett felrakógépet, ami az anyagmozgatást végzi, a már kész épületbe emelték be, amihez a méretek miatt Magyarország legnagyobb darujára volt szükség. 2019 eleje óta már két csőlézer is üzemel a gyárban, illetve megépült a modern technikájú porral festő üzem is. Az 1.400 m2 -es gyáregységben elsősorban oldalfalakat és kisebb alkatrészeket festenek.

Automata pályán

Automata konvejor pálya viszi körbe a kocsikat. Az alkatrészek először az automata szemcseszóróba kerülnek, majd az utána következő kabinban egy speciális alapozó kerül a szemcseszórt felületre, amely elősegíti a porfesték megtapadását a felületen. Ezt követi a szikkasztó kabin, ahol szárad a festék. Kabinjainkat gázégőkkel, illetve meleg vizes eljárással fűtjük. Az itt található kemence ajtaja minden 11. percben nyílik ki, és jön ki rajta egy kocsi a késztermékkel, amelyen a 200 fokon ráégetett festék biztosítja a felület hosszú élettartamát. A kezdeti 8 hektáros gyárterület ma már 15 hektár, amelyből csaknem 40.000 m2 beépített terület. A kezdeti 28 fős létszám ma már 240.

A DataHouse 2019. év első nyolc hónapjának forgalomba helyezési adatai alapján a Fliegl piacvezető a magyarországi mezőgazdasági pótkocsik piacán. Ifj. Josef Fliegl jövőbeli tervei között a piaci részesedés további növelése szerepel. A technológiai fejlesztés és a gazdaságosság növelése továbbra is prioritást élvez.

A munkálatok nem állnak meg, bővítik a kereskedelmi központot, szervizállomást és megépítik az „Agro-Center” alkatrészüzletet. A 3.600 m2 alapterületű egységet a terek szerint 2020. nyarán adják át.

Srí-Lankára és Új-Zélandra is

Nemcsak a hazai piacra készülnek eszközök Abdán, hanem Oroszországba, Srí-Lankára és Új-Zélandra is gyártanak termékeket. A magyar üzemben folyamatos a gyártmányfejlesztés is. A Fliegl mérnökei 3D CAD programmal tervezik a legújabb típusokat, folyamatos a meglévő gyártmányok fejlesztése is. A betonkeverőket, évente átlagosan 550 darabot a mai napig Abdán gyártják, itt készítik a billenős- és a tartálykocsikat, bálaszállítókat, átrakókocsikat is. Éves szinten átlagosan 1200-1300 pótkocsit gyártanak Abdán. Az idén nyolc hónap alatt elérték a tavalyi gyártási volument.

Facebook Comments