Kühne bővítés: lemezlézer és hegesztőrobot

Lezárva fejlesztési programjának III. ütemét, további négyezer négyzetméterrel több mint 20 ezer négyzetméteresre bővítette a mosonmagyaróvári Kühne gépgyár üzemcsarnokát a Kravtex-Kühne Csoport.

A hazai mezőgépgyártásban is meghatározó csoportnak e beruházással a legnagyobb lett a hazai tulajdonú autóbuszgyártó kapacitása, amely már a teljes magyar piacot képes ellátni. A csarnok berendezése és a gyártóeszközök telepítése után 2023-tól – többműszakos munkarendben – így évi ezer autóbusz vázszerkezetét is elkészíthetik majd a Kühnében, a győri összeszereléshez. A gyárfejlesztés részeként csaknem százmillió forintból korszerűsítették eszközparkot is, egyebek között három, hegesztőrobot-cellával.

Ez a beruházás, amely visszahelyezi Magyarországot az európai buszgyártás térképére, több mint 2 milliárd forintból valósult meg. A Kravtex-Kühne Csoport eddigi legköltségesebb projektjéhez Magyarország Kormánya a Nagyvállalati Beruházási Támogatási Program keretében mintegy 470 millió forint támogatást nyújtott.

Jönnek az elektromos buszok

A most átadott épületrész a cégcsoport tizenöt éve tartó beruházási programjának újabb állomása. A Kravtex-Kühne Csoport 2008-ban avatta fel 10.600 négyzetméteres  mosonmagyaróvári autóbuszgyártó üzemcsarnokát, amelyet több lépcsőben bővített. 2016-ban adták át a beruházás II. ütemét, amellyel 16 200 négyzetméteresre bővült a gyártócsarnok. A III. ütemet 2020. végén kezdték, amelyben most lett kész az új, 4.000 négyzetméteres csarnokrész. Ezzel az autóbuszgyár alapterülete meghaladja a 20.000 négyzetmétert.

Az új, két hajóból álló, csaknem 10 méter belmagasságú csarnokrész teljes egészében daruzott (4 darab, 22 méter fesztávolságú, 2 illetve 5 tonnás híddar tandem üzemmóddal), korszerű LED világítású, és felszerelték a gyártást kiszolgáló épületgépészeti berendezésekkel is. A csarnok energiaellátását úgy tervezték, hogy képes legyen a következő években gyártásba kerülő elektromos meghajtású autóbuszok nagyteljesítményű töltésére.

A beruházáshoz kapcsolódik a festőüzem bővítése is, amellyel csaknem kétszeresére nőtt a gyáron belül a festőkapacitás. Az új előkészítő- és fényezőkamrákkal felkészültek az Econell Next típuscsalád látványos, kéttónusú, nagy sorozatú fényezésére.

A létrejövő buszgyár méreteivel a kelet-közép európai régió legnagyobb gyártóhelyeivel is felveszi a versenyt. A buszgyártásra optimalizált belső kialakítás, és a világszínvonalú eszközpark kiemelkedő gyártási minőséget eredményez. Az új csarnokban többek között a tavaly ősszel bemutatott, csuklós Econell 18 Next vázát gyártják majd, amely a világ legkönnyebb, 18 méteres csuklós autóbusza. Itt készülhetnek majd a cégcsoport zérióemissziós, akkumulátor- és hidrogén energiaforrásokra épülő elektromos autóbuszai.

Digitalizált gyártás

A kétmilliárd forint összértékű projekt nagyobb részét eszközbeszerzések teszik ki. Többek között új lemezlézert, CNC vízszintes esztergagépet, CNC függőleges kétasztalos megmunkáló központot, valamint kétoszlopos szalagfűrészgépet szereztek be.  A robottechnika is megjelent a Kühnében. A beszerzett három, varratkereső és varratkövető szenzorokkal felszerelt hegesztőrobot olyan munkadarabok (üzemanyagtartályok, lérugó-tartók) gyártásában kap szerepet, amelyeknél az egyenletesen minőségi varratokat kell kialakítani. A próbagyártások tapasztalatai alapján a robotizált hegesztés bizonyos gyártmányoknál háromszorosára növeli a termelékenységet.

Facebook Comments