Miben segíthet az e-cigaretta a dohányosoknak?

Az e-cigaretta szervezetre gyakorolt hatásairól mutatott be két kutatást Sanjay Agrawal, a Leicesteri Egyetemi Klinika Pulmonológiai Osztályának professzora a The Virtual E-Cigarette Summit 2020 online konferencián. Jelenleg nagyjából 36 millió ember használ e-cigarettát világszerte, többségük az USA-ban (10 millió) és Európában (15,4 millió).

Az e-cigaretta 15 éves múltra tekint vissza. Hatásáról gyakran idézik a Brit Állami Egészségügyi Hatóság (Public Health England) vizsgálati eredményét, amely szerint az e-cigaretta párája 95 százalékkal kevesebb káros anyagot tartalmaz, mint a hagyományos cigaretta füstje. Az e-cigaretta hosszú távon a szervezetre gyakorolt hatásáról azonban még alig született kutatás. Sanjay Agrawal a kevés tanulmány közül kettőt mutatott be.

Olaszországban négy éven át 30 és 75 év közötti felnőtteket vizsgáltak. (Az angol nyelvű összefoglaló itt olvasható: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30657583/) Kizárólag e-cigarettát használó (és korábban dohányzó), kizárólag dohányzó, valamint dohányzó és e-cigarettázó emberek csoportjait hasonlították össze. A kutatás azt állapította meg, hogy azok esetében, akik e-cigarettára váltottak, illetve a hagyományos dohányzás mellett elkezdtek e-cigarettázni is, némileg enyhültek a légzőszervi megbetegedésekhez köthető panaszok. Az e-cigarettára való teljes átszokás segíthet a hagyományos dohányzásról való leszokásban, ám a hagyományos cigaretta használatával együtt az e-cigaretta nem növelte a dohányzásról való leszokás valószínűségét, vagy a cigarettázás gyakoriságának csökkenését. (A kutatók szerint csupán amiatt nem tudtak ennél is áttörőbb, szignifikáns eredményt kimutatni, mert a négy év nem volt elegendő idő az évekig tartó dohányzás következményeiből való teljes, egészségügyi regenerálódáshoz.)

Az Amerikai Egyesült Államokban 2013 és 2018 között több mint 21 000 válaszadó részvételével azt vizsgálták, hogy az e-cigaretta fogyasztásának milyen hatása van a légzőszervi megbetegedésekre. (Az angol nyelvű összefoglaló itt olvasható: https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2772829) Igaz, ebben a tanulmányban nem hasonlították össze a vizsgálatba bevont személyek eredményeit a dohányosokéval. A kutatás konklúziójában a szakemberek megállapították, az e-cigaretta tartós használata szintén hozzájárulhat légzőszervi panaszok kialakulásához vagy azok súlyosbodásához, hangsúlyozva, hogy erről csak a résztvevők saját beszámolóiból értesültek, és ezeket az állításokat nem ellenőrizték.

Az e-cigaretta is kockázatos
Sanjay Agrawal arra jutott, hogy bár az e-cigaretta is okozhat légzőszervi megbetegedéseket – és egyelőre olyan bizonyítékok is csak korlátozottan állnak rendelkezésünkre, amelyek alátámasztanák, hogy az e-cigaretta használatával rövid időn belül intenzív javulást lehetne elérni –, a krónikus obstruktív tüdőbetegség (COPD) tünetei azon dohányosok körében, akik áttértek az elektronikus cigaretta használatára, valamelyest mérséklődtek.

Agrawal kijelentette, hogy az e-cigarettánál az olyan mellékhatások, mint a köhögés, ziháló légzés, vagy súlyosabb esetben akár az asztma kialakulásának valószínűsége is jóval kisebb, mint a hagyományos dohánytermékek esetében. Ennek érzékeltetésére elmondta, hogy Nagy-Britanniában 2016 és 2020 között mindössze 84 olyan megbetegedést jelentettek, amelyek hátterében az e-cigaretta állhatott, miközben több mint 3 millióan e-cigarettáznak az országban. (Ugyanebben az időszakban a szigetországban 1,5-2 millió ember került kórházba súlyos betegségekkel hagyományos dohányzás következtében.)

Csak az mérlegelje, aki le akart szokni a füstölésről, de nem sikerült
A szakember szerint a szabályozásról döntő hatóságoknak elsősorban az eltérő mértékű kockázatokat kellene mérlegelniük, miközben szorosan figyelemmel kellene követniük azt is, hogy kik az e-cigaretták potenciális fogyasztói. Egyrészről ugyanis meg kell akadályozni azt, hogy ezek a termékek a fiatalok kezébe kerüljenek, másrészről ugyanakkor azoknak a felnőtt dohányzóknak, akik valamiért nem szoknak le, az új technológiák és alternatívák segíthetnek a káros anyagoknak való kitettség mérséklésében.

A legjobb tanács: ne szokjon rá a dohányzásra, ha pedig dohányzik, akkor próbáljon meg teljesen leszokni.

Facebook Comments