Baromfikampány – főszerepben a grillszezon

A csirke-, pulyka-, kacsa- és libahús fogyasztását népszerűsíti az idei grillszezonban az Agrármarketing Centrum (AMC) az Agrárminisztérium (AM) és a Baromfi Termék Tanács (BTT) közreműködésével. A grillezés most igazán népszerű, sőt az utóbbi évtizedekben sokat fejlődött mind a technológiát, mind a fűszerezést tekintve. A fogyasztásösztönző kampányban a kitűnő minőségű baromfihúst és baromfitermékeket népszerűsítik, az egészségtudatos vásárlás és táplálkozás fontosságára hívják fel a fogyasztók figyelmét a baromfik sokszínűsége és változatossága mellett.

A hazai baromfiágazat a magyar állattenyésztés legnagyobb, folyamatosan fejlődő ágazata, jelentősége a hazai fogyasztók ellátása és az export szempontjából is kiemelkedő. Az ágazat kibocsátása 2020-ban 294,1 milliárd forint volt, amely a mezőgazdaság kibocsátásának 10%-át tette ki. A hazai baromfiágazat európai szinten is kifejezetten sokszínű, gyakorlatilag minden faj és hasznosítási típus megtalálható benne. Emellett az ágazat foglalkoztatási képessége is igen jelentős, több tízezer ember számára nyújt biztos megélhetést. Baromfihúsból önellátottsági szintünk mintegy 160–180%, azaz a jelentős belföldi fogyasztás kielégítésén túl – amely nagyságrendileg 40 kg/fő/év –, jelentős exporttermékünk is. A BTT 2020. évi adatai alapján legnagyobb mennyiségben csirkehúst fogyasztottunk, ez az összes fogyasztás mintegy 85%-a, kedvelt a rendkívül alacsony zsírtartalmú pulykahús (3 kg/fő/év), valamint a víziszárnyas-fogyasztás is (2 kg/fő/év) jelentős.

A hazai termelésből származó baromfitermékek megfelelnek a világszinten legszigorúbb EU-s szabályozás – élelmiszerbiztonsági, állatjóléti, egyéb – követelményeinek, így a fogyasztók változatos, jó minőségű és biztonságos választása lehet. A fogyasztói igények változása is azt mutatja, hogy a nyers termékeken túl egyre népszerűbbek a félkész termékek, mint például az előre pácolt csirke- és pulykamell és -comb, amelyet egyszerűen és gyorsan lehet grillezni.

A fogyasztásösztönző kampány szakmai és életmódmagazinokban, azok nyomtatott és online felületein receptes videókkal, hirdetésekkel és ismeretterjesztő cikkekkel, receptekkel, valamint rádiós és közterületi felületeken népszerűsítik a csirke-, pulyka-, kacsa- és libahús fogyasztását.

Bárhol, bármikor, baromfi
A hús ősidők óta az emberiség létfontosságú tápláléka. A húsban és húskészítményekben találhatók meg azok a fehérjék, melyek az emberi szervezet számára az úgynevezett nélkülözhetetlen (esszenciális) aminosavakat jelentős mértékben tartalmazzák. Ezeket a szervezet más úton nem képes előállítani. Egyrészt fontos fehérje és ásványianyag-forrásnak tekinthetők, másrészt kiemelkedő vitaminforrások (B1-, B2-, B6- és E-vitamin).

A baromfihúsok nagy előnye magas fehérjetartalmuk mellett, hogy kedvező jegyeiket konyhatechnológiai elkészítésük – sütés, főzés, párolás – során is megtartják. Sütés közben jelentős mennyiségű vizet veszítenek, így tápanyagtartalmuk koncentrálódik. Zsírtartalmuk elegendő ahhoz, hogy más zsírok és olajok hozzáadása nélkül, önmagukban süthetők legyenek – például grillcsirke –, de a kész hús zsír- és energiatartalma még mindig lényegesen alacsonyabb, mint más, nem szárnyashúsoké. Ennek folytán az egészséges táplálkozásban is jelentős előnyük van. Grillezzünk a szabadban, vagy kérjük egy étterem étlapjáról, a baromfihús mindig kiváló választás.

Bővebben a kampányról a Agrármarketing Centrum oldalán olvashatnak, ahol tippeket is találhatnak a grillezéshez.

Facebook Comments