Ünnepeljünk malaccal!

Advent idején, de karácsonykor és az új évben is együnk sertéshúst! Erre buzdít az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Magyar Húsiparosok Szövetsége közös decemberi fogyasztásösztönző kampánya: az „Ünnepeljünk malaccal!”. A legjobbkor, mert válságos helyzetben vannak a sertéstartók.

Ünneprontó hírekkel kezdte a sertésszektor évvégi helyzetértékelését Éder Tamás, a Magyar Húsiparosok Szövetségének elnöke. Eszerint a Kínába irányuló európai sertésexport – afrikai sertéspestis miatti – korlátozása miatt három éve „hullámvasúton ülnek a sertéstartók”. Az élősertés – és a malac – ára legalábbis ez idő alatt szélsőséges ingadozott, az idén meredeken zuhant, miközben a takarmány, az energia nagyon megdrágult ezzel a tartási, valamint a munkabér költség is meredeken megemelkedett. Sok állattartó emiatt csökkenti, felfüggeszti, megszünteti a termelését, kivágja a kocáit, nem állít be malacokat.

Nehéz helyzetbe került a magyar sertéshús ágazat. Éder Tamás – az állattartók, feldolgozók túlélése érdekében – ezért „patrióta szolidaritásra”, azaz arra kérte a fogyasztókat, hogy az ünnepekre (is) magyar húst és hústerméket vásároljanak. Ezt már könnyű is felismerni, mert a termékeken a kereskedőknek fel kell tüntetni a hús eredetét a csomagoláson lévő címkén, míg a tőkehúsnál pedig a hentespulton ki kell írni, vagy zászlóval jelezni, honnan származik.

Az immár egy évtizede tartó kampánynak látszik sz eredménye. Évente újra átlagosan 33 kiló sertéshúst (v)eszünk itthon, pedig az ezredforduló után 24 kilóra csökkent az átlagfogyasztás. Ezt Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára idézte fel, aki szerint a jelenlegi piaci krízisben a minisztérium több intézkedéssel igyekszik az állattartók helyzetén javítani. Az állatjóléti támogatások 8,3 milliárd forintos keretét további 5,5 milliárd forinttal emelte és még decemberben egy 100%-ban kamat és költségtámogatott hitelprogramot is hirdet. Az államtitkár azt javasolta a bevételi gondokkal küzdő sertéstartóknak, hogy 2022 februárban csatlakozzanak az idén februárban indult krízisbiztosítási rendszerhez, mert így – ha a bevételük több mint 30%-kal elmarad az elmúlt évek átalgától, akkor kiesik a jövedelmük 70 százalékát garantálja az alap.

Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese szerint az évek óta „a hideggel” decemberben ismétlődő kampány célja töretlen: ösztönözze az értékes beltartalmú, kiváló minőségű sertéshús és készítményeinek fogyasztását. ezzel javítsa a hazaia sertéstartók és az ágazat gazdasági helyzetét. Az ünnepi sertéskampány során egyedi receptválogatással, online bannerekkel; PR cikkekkel és hirdetésekkel; rádióspot-okkal, kóstoltatásokkal és saját social média felületeiken is a sertéshús fogyasztásának fontosságára hívják fel a figyelmet. A covid járvány és a negatívan változó európai- és világpiaci helyzet közepette kiemelten fontos, hogy az ágazat működni tudjon. Az ügyvezető-helyettes kiemelte, hogy a sertéshús fogyasztása annak beltartalmi értékei miatt különösen fontos az emberi szervezet számára, hiszen számos ásványi anyagot (pl. vas, kálium, cink és kálcium), vitamint (B1, B2, B6 és B12 vitamin), illetve olyan esszenciális aminosavakat és zsírsavakat tartalmaz, amelyeket a szervezetünk önállóan nem képes előállítani, így azokat a táplálkozással kell bevinnünk. A sertéshús-fogyasztás évek óta emelkedő tendenciát mutat Magyarországon, a készítményekkel együtt 33 kg/fő éves szinten van, amely egyre inkább a minőségi húsfogyasztás irányába tolódik.

Bővebb információ az Agrármarketing Centrum honlapján: https://www.amc.hu/serteskampany/

Facebook Comments